fredag 1 februari 2013

CANADA - We made it!! :)

Allt gick enligt planerna och vi landade trötta och slitna i Vancouver x antal timmar efter vår start från Reykjavik.
Vi var framme vid vårt slutgiltiga mål: Kanada!

Efter en lång dryga timmen väntande till passkontrollen så blev vi insläppta relativt enkelt. Bara lite frågor om hur länge jag skulle stanna, vad jag skulle göra och var jag skulle bo. Inga större problem alltså.

Här började problemen!
Vi gick för att hämta upp våra väskor.
En kom, två kom, tre kom, den fjärde kom inte. Nej, den var kvar i Seattle.
Som tur var det min ryggsäck som jag inte har så mycket som jag behöver i men att fylla i alla papper och ditt och datt tog lite tid.

Sen kom vi till de stora problemen!
Border control!
Vi fick olikt de flesta andra gå åt höger istället för till vänster.
Där fick vi sitta ner och vänta tillsammans med några andra och vänta och vänta och vänta.
Stackars Kyles kompis som redan väntat utanför i nästan två timmar.
Tillslut blev det vår tur och det var som att vara med i ett avsnitt av border control, de ställde tusen frågor om mig och Kyle, var vi träffats, vilka länder jag vart i, vad som var min plan, om jag hade tillräckligt med pengar osv osv.
Kyle blev förhörd vid en annan disk så jag antar att de jämförde våra berättelser för de tog våra pass och var borta ett bra tag. När de kom tillbaka gick de igenom ALLT i väskorna. Plockade ur allt, kollade igenom alla papper jag hade och ställde mer frågor.
Tillslut var de klara och nöjda antar jag för jag fick en stämpel i passet och de släppte in oss i Kanada! *puh*
Så tre-fyra timmar efter vi landat mötte vi upp med Kyles kompis Jordan och hans flickvän Jennie som väntat i evigheter.
Kyles pappa gjorde en "mamma&pappa" och överraskade oss på flygplatsen :)

Efter ett kort stopp på den kanadensiska kaffekjedjan Tim Hortons, som Kyle tjatat om sen jag träffa han, så åkte vi hem till Jordan och Jennie där vi ska övernatta.
Runt tio på morgonen, svensk tid, efter några öl och glas vin gick vi utmattade till sängs.
Nu är klockan fyra här och jag är klarvaken. Jävla jetlag!

Dålig start men nu kan det bara bli bättre! :)

Lilla Alaska airline planet vi flög med från Seattle till Vancouver
Skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar