lördag 13 juli 2013

Vancouver island

Semester!!!
Så himlans skönt att få några dagar ledigt och åka hemifrån ett tag!

Lämnade Nelson tidigt för en lååååång roadtrip mot Vancouver Island.
Vädret såklart blå himmel och strålande sol. Som vanligt nu för tiden, haft runt 30 grader i 2 veckor och det ser ut som det ska hålla i sig ett tag till :)
Lite annorlunda från när jag åkte där senast för fem månader sen (wow vad tiden går!!). Då var det kallt, snö och dimmigt så det var svårt att se bergen! Det var fint då men nu var det ännu finare! Stannade till några gånger längst vägen bl.a. vid en staty av en älg, i Osoyoos för att köpa färsk frukt, de är kända för sina frukter, vid Hope slide som vi inte kunde se förra gången pga dimman. Det var häftigt. 
Var inte mycket trafik förrän vi började närma oss Vancouver så det gick rätt smidigt.
Skönt att kunna sitta ute på däck på färjan över till ön!

Jag uppe på älgen


Hope Slide
Vancouver city i bakrunden 



 Efter att ha ätit middag i Sidney åkte vi för att träffa K's syster och barnen. 
Kollade in deras nya hus och lekte lite med barnen.
K och jag stannade hos hans bror medan Randy stannade hos barnen.
Stannade tre dagar och två nätter i Sidney. Lekte mest med barnen och så.
Jack är fem och Emma tre. De är supersöta och väluppfostrade.
En dag sålde de saft och kakor utanför huset för de ville köpa lego. Så söta :)

Emma och Jack säljer saft och kakor
Undrar vem som hade roligast? 
Randy tog en tupplur
Familjens nya hus
Hela familjen
En morgon kayakade vi.
Vädret var toppen, varmt och skönt så det var en perfekt att vara ute på vattnet!
Såg en säl! Tror det var min favoritaktivitet på vår utflykt!
Superhärligt och naturen är så himlans fin med bergen, haha vet att jag sagt det massa gånger men de är sååå fint.





Stannade en natt i Parksville på ett rikigt najs hotell, mer som en lägenhet med utsikt över vattnet.
K och jag gick en promenad på stranden och såg en helt fantastisk solnedgång!



Spelade minigolf innan vi drog vidare. Coola banor med en liten å, vattenfall, ett slott, väderkvarnar osv.
Jag krossade de andra! Tre spikar fick jag till! De andra fick ingen!
Mohaha sparade resultatlappen för att sätta upp på kylskåpet men tyvärr överlevde inte lappen ända hem :)



På väg mot Ucluelet stannade vi till och kollade på stooooora träd. Sjukt stora!
Man känner sig rätt liten där inne i skogen.
Port Alberti skaffade vi fiskelicens och stannade till för lunch på Tims.





I Ucluelet åkte vi ut och fiska i två dagar. Randy bjöd med oss på det.
Kl fem på morgonen gav vi oss iväg med vår guide Graham.
Båten var inte speciellt stor och havet var rätt vågigt så det var ett äventyr att försöka stå upp och fiska i båten. Randy eller K fick hålla i mig när jag fiskade så jag inte skulle trilla i.
Fångade många många fiskar, lax och hälleflundra. Slängde tillbaka en hel del eftersom man bara får behålla 1 hälleflundra och 2 lax per dag.
Örn


Kyle fick dagens största fisk en 115 cm hälleflundra på 15kg.


Tyvärr har jag ingen bild på han med den eftersom när var vi på väg hem ringde Randys telefon och sa att vårt motell brunnit ner!!
Så vi hade ingen tid att stanna utan åkte direkt hem till motellet.
Massa brandbilar och avspärrat och så. Motellet var inte nedbrunnet till grunden utan stod fortfarande upp men hela byggnaden blev förstörd.
Vi bodde på andra sidan av byggnaden.


Det som inte blev bränt blev antingen vattenskadat  eller rökskadat så vi blev av med en Iphone och kläder och sånt. Som tur var blev ingen skadad!
Inte jättekul men brandmännen lyckades rädda mitt pass iaf så jag var glad för det :)

Blev flyttade till ett annat motell så vi kunde åka ut och fiska en dag till.
Var rätt kallt första dagen, massa moln ute på havet men andra dagen hade vi blå himmel och sol. Mycket bättre.
Jag fick största fisken, en lax på ungefär 10kg. Fick kämpa hårt för att få upp den men tillslut så var den i båten! Yay!
Fick några till stora fiskar och vi åkte hemåt med 3 stora frysboxar med 19 fiskar!

Andra vita båten till höger var båten vi åkte med

Jag och min stora fisk!
En av tre boxar med fisk
Fiskmås och örn
Låååång väg hem. Först några timmar till färjan sen 2 timmar på färjan och sen ungefär 8 timmar hem till Nelson.
Stannade till vid Spotted Lake, denna gång var den inte frusen utan man kunde se cirklar i vattnet. Annorlunda!


Efter många timmar i bilen så kom vi tillslut hem!
Haft en toppenvecka på ön! Nu väntar vardagsliv igen, buhu!

1 kommentar:

  1. Kul att läsa om era upplevelser! Vilken otrolig lax du fångade! O vilken skicklig minigolfspelare du har blivit! Grattis!
    Vad trist med hotellet som brann upp och förstörde för er men huvudsaken är att ni inte blev skadade. Saker går alltid att ersätta.
    Nu är det vardag igen och ni får leva på minnen ett tag innan det blir dags för något nytt äventyr.
    Var glad att ni har jobb, då har man ledigheten att se fram emot.
    Kram mamma och pappa

    SvaraRadera