torsdag 24 oktober 2013

Rocky Mountains


Äntligen var det dags att åka till Calgary och hämta upp snygga, fantastiska, underbara Jenny!

Kyle och jag lämnade Nelson tidigt tidigt på fredags morgonen för att åka den långa vägen till Calgary!
Lånade Randys truck så vi hade gott om utrymme och det jag gillar mest med den är såklart att den har stjärtvärme! (Alla som känner mig vet hur mycket jag gillar min stjärtvärmare:)
Vi tog en annan väg mot förra gången.. tog mer av the scenic route med fina vyer och många fina berg.
Tyvärr missade vi precis färjan så vi fick vänta en timme på nästa. Lite segt men men vi hade ju hela dagen på att ta oss till Calgary.
Vi hade verkligen tur med vädret. Himmelen var blå och solen sken så bergen såg så himla fina ut!
Blir aldrig trött på bergen! De är verkligen maffiga!
Klippiga bergen är annorlunda från bergen vi har i Nelson eftersom bergen här är inte klippiga utan runda och gröna. Gillar båda. Klippiga bergen är fina att se på men våra berg kan man ju göra mer med.. vandra upp längst med bergen och så:)


Tog oss ungefär nio timmar att komma fram och då checkade vi in på hotellet och sedan åkte vi till mitt andra hem - IKEA!
Shoppade loss! Skulle dock velat handla ännu mer men det var dyrare än hemma och vi har ju inte speciellt mycket pengar så vi köpte mest det vi behövde. Men kul att bara vandra omkring där!
Så fick vi ju vår köttbullemiddag i restaurangen! Som vi har längtat! Vi köpte med oss typ 10 gräddsås! Sen skicka mamma med Jenny typ 10 gräddsås plus att Jenny hade köpt med sig gräddsås! Så nu har vi gräddsås så det räcker ett tag:)


Efter IKEA så var det dags för shopping!!! Finally! 
Åkte till ett stort shoppingcenter som låg jättenära hotellet för lite shopping men jag hittade inte speciellt mycket. Köpte några byxor på Forever 21 iaf!

När vi åt frukost nästa morgon på hotellet så började vi prata med en kille från Australien, Dave, och det slutade med att han följde med oss till shoppingcentret igen så jag kunde shoppa lite till innan vi skulle hämta upp Jenny!
Hittade lite mer som jag behövde så jag var glad och nöjd med mina inköp!
Dave beslutade sig för att följa med oss till flygplatsen och sen åka till Canmore med oss. 
Kul för Kyle att få lite grabbsällskap!

Jennys flyg var i tid så när vi hämtat upp henne styrde vi direkt mot Canmore!
Kul att se henne igen! Skönt att ha en vän här! Whioooooo :)
The three sisters, Canmore

Canmore ligger fint med bergen runt om. En mysig liten stad som blev hårt drabbad av översvärmningarna i somras men det märkte vi ingenting av.
Jenny stannade inne och sov av sig jetlagen medan jag, Kyle och Dave gick till en restaurang med ett microbryggeri och åt mat och provade deras egenbrygda öl.

Vi lämnade Dave i Canmore och åkte tidigt nästa morgon mot Banff.
Vi hade en fullsmockad dag att se fram emot! 
Först tog vi gondolen upp till toppen av bergen där man fick en 360 graders utsikt.
Verkligen en fin utsikt med alla bergen med snö på topparna! Maffigt var det!
Men kallt uppe på toppen! Så nu har jag beställt ett par riktiga varma vinterboots.. 1500kr fattigare men det kan det vara värt så jag slipper frysa om fossingarna :)

Broar så djuren kan gå över vägen










Nästa stopp var Lake Louise som är den kända turkosa sjön som man ser överallt när man ser bilder från Kanada. Sjön ligger fint med bergen runt om och på andra sidan sjön ser man en glaciär breda ut sig! Så himla fint! Blev måååånga foton därifrån kan jag lova!





Tyvärr hade de stängt de andra sjöarna för säsongen så det blev inga andra sjöar denna gång! 
När vi kände oss klara med Lake Louise åkte vi tillbaka till Banff där vi åt en bra middag och sen gick jag och Jenny en sväng till jacuzzin i hotellet och låg där och slappade lite. De hade också en eucalyptus ångbastu så det var skönt att värma upp sig en stund!

Det var allt vi hann med innan det var dags att åka hem till Nelson.
Stannade till många gånger på vägen hem för att ta bilder!
Som sagt tröttnar aldrig på bergen här! :) 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar