torsdag 7 augusti 2014

Skogsbränder

Läser att det är en stor skogsbrand hemma i Sverige, usch usch.
Ni skulle behöva Kyle! Han är utbildad skogsbrandman! (som så många andra här:)
Skogsbränder är aldrig kul men här i Kanada är det en vardagssak på sommaren.
Alltid mer eller mindre rökigt här i dalen men just nu känns det som om det är värre än vanligt p.g.a. en skogsbrand en halvtimme härifrån.
Men det är häftigt att sitta och kolla på hur de jobbar. 
Helikoptrar med vattenhinkar ser vi hundra gånger om dagen. Det finns mängder av dom här.
Häromdagen såg jag vattenbombarplanen (de som Sverige har fått hjälp från). 
De bara flyger längst med vattenytan och suger upp vatten. Tar bara några sekunder sen så lyfter de och släpper vattnet över elden. Om och om igen.
Antar att det är därför det inte blir så allvarliga bränder här som den hemma, för att här finns den rätta utrustningen att få fram snabbt. 
Här i BC får vi ungefär 30 nya bränder varje dag och hittills i år är vi uppe i 1030 bränder!

Annars börjar mitt visum närma sig inskickning!
Ska till Kelowna (en stad 5 timmar härifrån) på Tisdag för att göra min medicinska undersökning.
3000 spänn och 3 timmar tar det! Här ska x-rayas, blodtestas, pisstestast och allt annat de ska göra med mig! Känns kul att spendera pengar på! Håller tummarna att jag är frisk nog att klara undersökningen! 

Sen väntar jag bara på mina utdrag ur belastingsregisteren och lite små pappersarbete sen så.
6600 spänn! Nån som känner att de vill sponsra mig? 
Helt galet dyrt. Speciellt när man inte har nåt jobb och när man jobbat tjänat 66kr timmen. Inte lätt, inte lätt men vad gör man inte för kärleken? :)
Just nu tar det 11 månader så jag har en lång väntan framför mig. Får se vad jag gör undertiden eftersom jag inte får jobba här.
Kanske Norge? Kanske det. Vi får nog sätta oss ner och prata igenom det snart så vi vet vad vi ska göra:)

1 kommentar:

  1. Otäckt med alla skogsbränder. Det känns inte bra att veta att det är så vanligt där du bor. Visserligen är det säkert så att man har mer vana på att hantera det hos er men naturens krafter råder människan inte alltid på.
    Bra att Kyle har utbildning på att släcka bränder! Ta med dig honom och kom till Sverige! Vi längtar alltid efter att få se er igen!
    Om du nu ändå vill stanna där så är det väl bra att det äntligen händer något med din visaansökan.
    Kram mamma och pappa

    SvaraRadera