måndag 28 juli 2014

Idaho Peak

Hallelulja jag fick med Kyle på en liten vandring!
Whoop whoop! Inte ofta det händer!

Jag har länge velat åka till en utsiktsplats ungefär en- och halv timme härifrån och nu är tiden att åka dit eftersom blommorna blommar för fullt uppe på bergen!
Idaho Peak.
Solen sken, himlen var blå och 35 grader varmt! Yay! Klättra berg låter bra!

Vägen till Idaho Peak är fin bara den med vattnet och bergen runt omkring.
För att komma dit åker man först genom Sandon, en gammal gruvstad som numera är en liten spökstad.
I slutet på 1800-talet början på 1900-talet hade staden sin boom, sjukt att tänka att massa folk jobbade och bodde här då.


Från Sandon är det en smal, krokig 12 km lång grusväg som slingrar sig upp längst med berget.
Gäller att hålla tungan rätt i mun när man kör för kommer man lite för nära kanten är det hej då. 
Denna delen var den värsta, vandringen var ingenting jämfört med vägen dit!

Själva vandringen är bara 1,7 km men det är rätt brant på sina ställen och i solvärmen så blev man rätt trött.
Men det var värt mödan! Så himla fint med alla bergen och alla blommorna i alla möjliga färger!

Där uppe på toppen är utsiktsplatsen!


Massa fina blommor. Nyckelpigan gillar också blommor:)





Bergen med glaciären i mitten
Från toppen såg man bergstoppar från alla håll och kanter.
Såg Gimli peak som är min nästa utflykt om jag får som jag vill:)
Man ser även två glaciärer (Kokanee och New Denver)

Hade en toppenbra dag! Håller tummar och tår att jag kan övertala Kyle att hikea Gimli inom en snar framtid:)


6 kommentarer:

  1. Coolt, fina bilder/ sis

    SvaraRadera
  2. Otroligt vackra bilder! Förstår att det var en fin upplevelse!
    Hoppas att du får med dig Kyle till Gimli Peak för ännu en fantastisk dag!
    Kramar från mamma och pappa

    SvaraRadera
  3. Åhhhh så himla fint! Jag dör litegrann!!

    sv: Ja här delar vi också! Eller ja, jag är ju hemma med barnet så han får ju stå för lite mer, men betalar alltid min egen mat osv. hahaha men verkligen. De sitter verkligen allihop hos familjen och röker på. Helt annorlunda Sverige. Mina föräldrar skulle döda mig. haha här delar man jointen med dem precis som alkoholen! Sjukt!

    Ja det är skönt att inte behöva piffa till sig, men samtidigt tycker jag det ju är roligt. Så det är både positivt och negativt.

    Jag har hört att det dock är mer ekologiskt som gäller i BC. Så än en gång, vi byter! hahaha :D och efter den där utsikten så!!

    SvaraRadera
  4. Hej! Vilka fina bilder du tar. Jag åker på ett utbytesår till Kanada snart, det är väldigt kul att läsa om andra svenskar i Kanada.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack! Det är svårt att inte ta fina bilder här det är ju så sjukt fint överallt!
      Var i Kanada ska du? :)

      Radera
  5. Åh vilka vackra bilder. Vi var också i bergen i helgen :)

    SvaraRadera